Summary: The Pre-Aristotelian Formal Logic Część I - Logika formalna przed Arystotelesem
Część II - Katalog przedarystotelesowych fragmentów logicznych I. Fragmenta prearistotelicorum
|
Marek Jerzy. Minakowski, Prehistoria logiki formalnej VI. Analiza wyników1. Nasycenie tekstu logikąTabela 1. przedstawia różne parametry określające stopień nasycenia różnych utworów logiką. Są to: ilość znalezionych fragmentów logicznych (B), ilość zastosowanych reguł (C), ilość kroków dowodowych (D) oraz suma długości fragmentów logicznych (E). Wszystkie te wielkości są odniesione do całkowitej długości tekstu (A), wyznaczonej na podstawie Thesaurus Linguae Graece. Spuścizny Ksenofonta i Platona zostały przedstawione w rozbiciu na poszczególne utwory, dzieła pozostałych autorów zostały potraktowane razem. Na końcu tabeli znajduje się podsumowanie dla różnych rodzajów literackich; z wyjątkiem Ksenofonta każdy autor zalicza się do jednego rodzaju literackiego (pisma Ksenofonta są częściowo w filozofii, częściowo w historii). Podział na rodzaje literackie jest częściowo umowny, jako że te pisma Hipokratesa (O sztuce i O naturze ludzkiej), w których zachowały się dowody logiczne, mają charakter typowo filozoficzny (z kręgu Gorgiasza). Podobnie mowy Antyfonta zawierające dowody logiczne (Tetralogie) nie były przeznaczone do wygłoszenia, stanowiły teoretyczny przykład, jak należy mowy pisać (być może sam Antyfon nie zdawał sobie sprawy z ich sztuczności). Tabela 1. Nasycenie tekstu logiką
Te dane wskazują na ogromną dysproporcję pomiędzy częstością używania logiki przez filozofów (zwłaszcza w utworach sokratycznych Platona i Ksenofonta) i innych pisarzy. Przyjmijmy dla uproszczenia, że na jednej stronie mieści się 2000 znaków (bez spacji), wtedy jedno zastosowanie reguły logicznej zdarza się raz na 8 stron w literaturze filozoficznej, zaś raz na 215 w pozostałych tekstach (wszystkie zachowane teksty prearystotelików w tym corpus to 8699 stron). A więc można powiedzieć, że filozofowie używali logiki 27 razy częściej niż wszyscy inni! Po odjęciu Praw i Rzeczypospolitej IIX Platona oraz Cyropedii Ksenofonta uzyskamy jeszcze więcej: w tekstach filozoficznych jedno użycie reguły logicznej przypada na 5,7 strony w tych utworach razem wziętych jedna reguła przypada na 46 stron. Gdyby z kolei z tekstów pozafilozoficznych odjąć krótkie utwory teoretyczne przypisywane Hipokratesowi (O sztuce i O naturze ludzkiej) oraz mowy szkolne Antyfonta (Tetralogie), to okazuje się, że w tekstach pozafilozoficznych jedno użycie reguły logicznej przypada na 542 strony! Dla historii i tragedii (a zatem dla tekstów pozafilozoficznych w ogóle) wielkości odwołujące się do liczby fragmentów logicznych i ich długości (kolumny B, E, F i G) są trochę zawyżone, jako że uwzględnione tam zostały fragmenty nie zawierające żadnej reguły logicznej. 2. Wzrost i upadek logiki PlatonaDane z tabeli 1. zostały wykorzystane do zbadania jak zmieniała się w czasie częstość używania logiki w przypadku Platona. Wykorzystałem w tym celu wyniki G.R. Ledgera, który dokonał najpełniejszej analizy stylometrycznej utworów Platona. Spośród utworów należących do tetralogii Trazyllosa Ledger nie uwzględnia tylko Alkibiadesa II, choć uznaje go za raczej autentyczny; dołączam go tu zaraz po Alkibiadesie I: nawet jeżeli ów krótki utwór jest nieautentyczny, to naśladuje on Alkibiadesa I, można więc umieścić je razem. Wszystkie listy umieszczam tam, gdzie Ledger umieścił najdłuższy z nich, VII. Kolejno powstałe utwory Platona zostały podzielone przeze mnie na grupy, po około 0,5 mln znaków. Grupy zawierające Rzeczpospolitą i Prawa mają po około 1 mln znaków, ale za to na wykresie są powtórzone. W ten sposób wykres jest w miarę adekwatnym przedstawieniem zmian, jakie zachodziły w użyciu logiki przez Platona. W wyniku komputerowej analizy stylu Platona Ledger uzyskał wynik, zgodnie z którym Rzeczpospolita winna być przed Parmenidesem i Teajtetem; w imię zgodności z powszechną opinią umieścił ją jednak później. Rozwiązuję to w ten sposób, że I księgę Rzeczypospolitej włączam do wcześniejszej grupy (z Parmenidesem), a resztę do późniejszej (z Teajtetem). Kolejność powstawania utworów Platona według Ledgera (podział na grupy pochodzi ode mnie, przedziały czasowe są wyłącznie orientacyjne, stypulowane na podstawie wyników Ledgera): 1. Lysis, Eutyfron, (Minos), Hippiasz Mniejszy, Ijon, Hippiasz Większy, Alkibiades I, Alkibiades II, Teages, Kriton (399390) 2. Gorgiasz, Meneksenos, Menon, Charmides, Obrona Sokratesa (390385) 3. Fedon, Laches, (Hipparch), (Rywale), Protagoras, Eutydem (385380) 4. Uczta, Kratylos, Rzeczpospolita I, Parmenides (380370) 5. Teajtet, Rzeczpospolita IIX, Fajdros (370360) 6. Fileb, Klejtofon, Listy, Sofista, Polityk (355352) 7. Prawa, Epinomis, Timajos, Krytiasz (351347) Analizy Ledgera wykazały, że być może trzy dialogi Platona nie są autentyczne, ich język odstaje bowiem dość wyraźnie od języka pozostałych utworów; są to Minos, Hipparch i Rywale. Nie wynika stąd, że na pewno są one fałszerstwami; nie biorę ich tu jednak pod uwagę, aby nie wchodzić w niepotrzebne spory. Osobno podaję wartości dla grupy 4 z wyłączeniem fr. 53 (Parmenides 137c4142a6) jako grupy 4a. Fragment 53. (8102 znaki) sam zawiera 47 reguł w 102 krokach. Został dokładniej omówiony w Dodatku 3. Tabela 2. Częstość użycia logiki w kolejnych okresach życia Platona wg Ledgera
Wykres 1. Względna długość fragmentów logicznych (F), względna ilość kroków dowodowych (I), reguł (H) i fragmentów logicznych (G) w kolejnych grupach utworów Platona (czas powstania wg Ledgera)
Wykres 2. Te same dane, tylko zamiast grupy 4. jest grupa 4a (tzn. nie jest uwzględniony na wykresie fragment 53.)
Z tych wykresów wynika kilka bardzo ważnych wniosków dla historii logiki. Pierwszym jest to, że maksymalne nasycenie logiką jego utworów ma miejsce w utworach najwcześniejszych: nie widać u Platona żadnego rozwoju. Wygląda na to, że wszystko, co Platon umiał w logice, umiał już na samym początku, zanim się zabrał do pisania. Nauczył się tego zatem od swojego mistrza. Mamy więc bardzo silną wskazówkę, że to Sokrates był autorem zastosowań logiki w filozofii, a Platon w miarę swego życia odchodził od niej. Widać, poprzez porównanie obydwu wykresów, jak bardzo fragment 53. odstaje od reszty twórczości Platona tego okresu. Zestawieniom tym można postawić kilka zarzutów. Po pierwsze: opierają się na czysto mechanicznym liczeniu różnych cech gramatycznych języka różnych utworów. Bardzo mało mamy informacji na temat dat powstania różnych utworów Platona; powyższe ustalenie kolejności ich powstania opiera się w całości na hipotezie Lutosławskiego, że język Platona zmieniał się z czasem we w miarę stałym tempie i w sposób jednokierunkowy. Możliwe jest, że takie mechaniczne ustalanie sekwencji utworów Platona jest niewłaściwe, a lepsze wyniki uzyskałoby się porównując treść tych utworów. Innym poważnym zarzutem jest, że w tym zestawieniu znajduje się kilka utworów, które są dość powszechnie uznawane za nieautentyczne, pochodzące od autora innego niż Platon. Z pierwszym z tych zarzutów można polemizować, odwołując się do faktu, że właściwie wszystko, co wiemy o rozwoju Platona, wywodzi się z badań Lutosławskiego nad jego stylem. Dopiero on ustalił, że teoria idei była charakterystyczna dla średniego okresu życia Platona, a później została zarzucona na rzecz koncepcji pitagorejskich. Na zarzut drugi można odpowiedzieć w ten sposób, że bardzo nieliczne utwory znane pod imieniem Platona nie były nigdy przedmiotem ataku ze względu na ich sugerowaną nieautentyczność. Mimo wszystko przedstawię tu także inny podział utworów Platona. Jest to tradycyjny, szkolny układ Izydory Dąmbskiej. Podzieliła ona utwory Platona na cztery okresy: 1. Śladami Sokratesa: Eutyfron, Obrona Sokratesa, Kriton, Ion, Protagoras, Laches, Lizys, Charmides 2. Walka z sofistyką i kształtowanie się własnych poglądów: Hippiasz Mniejszy, Hippiasz Większy, Gorgiasz, Menon, Eutydem, Kratylos, Meneksenos 3. Pełnia rozkwitu: Uczta, Fajdros, Fedon, Rzeczpospolita, Teajtet 4. U schyłku życia: Parmenides, Sofista, Polityk, Fileb, Timajos, Kritiasz, Listy, Prawa Do grupy piątej zaliczyłem pozostałe utwory Platona, nieuwzględnione przez Dąmską (głównie ze względu na ich powątpiewalną autentyczność oraz nieistotność filozoficzną): Alkibiades I i II, Epinomis, Teages, Hipparch, Minos, Rywale, Klejtofon Przy analizie wykresu należy zwrócić uwagę, że każda z czterech grup jest obszerniejsza od poprzedniej (czwarta jest trzykrotnie większa niż pierwsza). Dlatego grupa trzecia jest na wykresie przedstawiona podwójnie, a czwarta potrójnie. Grupa 4a oznacza, podobnie jak poprzednio, grupę 4. bez fr. 53 (całość = 1+2+3+4+5). Tabela 3. Częstość użycia logiki w kolejnych okresach życia Platona (periodyzacja wg Dąmbskiej)
Wykres 3. Względna długość fragmentów logicznych (F), względna ilość kroków dowodowych (I), reguł (H) i fragmentów logicznych (G) w kolejnych grupach utworów Platona (czas powstania wg Dąmbskiej)
Wykres 4. Te same dane, co poprzednio, tylko zamiast grupy 4. jest grupa 4a (tzn. nie jest uwzględniony na wykresie fragment 53.)
Jak widać, główną różnicą jest tu znaczna przewaga grupy drugiej nad pozostałymi; jednak wnioski ogólne będą tu takie same: w wieku dojrzałym Platon zaprzestał używania reguł logicznych w swoich utworach. 3. Układ terminów w regułachNastępne tabele dotyczą różnych klasyfikacji reguł użytych w zgromadzonych przeze mnie fragmentach. Pierwsza z nich przeprowadzona jest według układu zmiennych. Zmienne mogą być dwojakiego rodzaju: zdaniowe lub nazwowe. Reguły zawierające wyłącznie zmienne zdaniowe lub oba rodzaje zmiennych są zakwalifikowane do dwóch osobnych grup. Reguły operujące wyłącznie zmiennymi nazwowymi (zwanymi tradycyjnie terminami) zostały podzielone wedle wzajmenego ich układu, zwanego tradycyjnie figurą sylogistyczną. Pamiętać należy, że w tekście tak samo wygląda podstawienie zmiennej zdaniowej, jak i zdania ze zmiennymi nazwowymi; to czy zdanie Sokrates jest człowiekiem jest potraktowane jako podstawienie zmiennej zdaniowej α, czy podstawienie S/Sokrates i P/człowiek w formule S jest P za zmienne nazwowe S i P, zależy wyłącznie od funkcji spełnianej przez to zdanie w dowodzie. Oznaczenie figury sylogistycznej (_ zastępuje wszystkie funktory zdaniotwórcze od dwóch argumentów nazwowych)
Osobno są potraktowane reguły zawierające funtory nazwotwórcze od dwóch argumentów nazwowych (∩ i ∪): tworzą one sylogizmy o terminach złożonych (w opozycji do nich pozostałe są zwane sylogizmami o terminach prostych) Tabela 4. Reguły nazwowe o terminach prostych według grup tekstów, procentyGrupy oznaczają: 14 teksty pozafilozoficzne 1 dramat 2 retoryka 3 medycyna 4 historia 517 teksty filozoficzne, w tym: 512 teksty sokratyków 5 Ksenofont 6 Platon, okres I (co do chronologii Platona, patrz wyżej) 7 Platon, okres II 8 Platon, okres III 9 Platon, okres IV, bez fr. 53 10 Platon, okres V 11 Platon, okres VI 12 Platon, okres VII 13 Eleaci 14 Platon, fr. 53 1517 inni presokratycy 15 Gorgiasz 16 Dissoi logoi 16 inni 18 Pseudo-Platon Do Corpus prearystotelików należą grupy 112 i 14. Fragmenty presokratyków to grupy 13 i 1517.
Tabela 5. Wszystkie reguły wg grup tekstów, procenty
Widać, że tradycyjna kolejność figur jest dobrze uzasadniona ich użytecznością: najczęstsza jest I (124 przypadki), po niej II (77), III (16) i IV (3). Zarazem ilość wystąpień fig. IV mieści się w granicach błędu, więc nieuwzględnienie jej przez Arystotelesa jest zupełnie zasadne. Tradycyjnie przyjęło się, że w sylogizmach dwuprzesłankowych pierwsza jest tzw. przesłanka większa, zawierająca orzecznik konkluzji, druga zaś przesłanka mniejsza, zawierająca jej podmiot. W przypadku odwrotnej kolejności przesłanek mówi się o ich przestawieniu (metathesis). W fig. I mamy wyraźną przewagę reguł z przestawieniem przesłanek, tzn. 〈A_B, B_C ⊢ A_C〉 (60 przypadków) wobec 〈B_C, A_B ⊢ A_C〉 (45 przypadków). Odwrotnie dla fig. II: kolejność tradycyjna, tzn. 〈A_B, C_B ⊢ C_A〉 przeważa 38:27. W fig. III oba rodzaje mają po tyle samo przypadków, za mało jednak by coś na tej podstawie wnioskować (7:7). Tryby skondycjonalizowane (sylogizmy hipotetyczne, różniące się od zwykłych tym, że wniosek ma charakter implikacji) są ciekawsze. W fig. I stosunek udziału 1c do 1mc, czyli 〈A_B ⊢ B_C → A_C〉 do 〈B_C ⊢ A_B → A_C〉 wynosi 11:1! W fig. II stosunek udziału 2c:2mc, czyli 〈A_B ⊢ C_B → A_C〉 do 〈A_B ⊢ C_B → C_A〉 wynosi już 6:0, ale pięć z tych sześciu przypadków pochodzi z jednego utworu (Dissoi logoi), nie można więc niczego ogólnego stąd wywnioskować. Wśród reguł nazwowych rzuca się w oczy minimalny udział reguł innych niż dwuprzesłankowe reguły o terminach prostych (220): trójprzesłankowych reguł o terminach prostych jest już tylko 44, pozostałych (jedno-, cztero-, pięcio- i dziewięcioprzesłankowych razem): 37. Reguł o terminach złożonych (z ∩ lub ∪) jest tylko 28. Jedynymi zależnościami między grupami tekstów, jakie da się jednoznacznie wychwycić, są proporcje reguł nazwowych do zdaniowych: w tekstach sokratyków ich procentowy udział wynosi odpowiednio 76 i 12, u eleatów 15 i 85, we fr. 53: 32 i 34, u innych filozofów 45:45 (Gorgiasz: 5 i 79, Dissoi logoi: 100 i 0), a w tekstach pozafilozoficznych: 32 i 57. 4. Reguły wg nazw zwyczajowychTabele poniższe ilustrują występowanie tych reguł logicznych, które mają swoje nazwy zwyczajowe: standardowych trybów sylogistycznych i niektórych reguł rachunku zdań. Reguły nienazwane zostały podzielone wyczerpująco i rozłącznie na zdaniowe, nazwowe i mieszane. Do nazwowych (poza grupą 1.) zostały włączone wszystkie reguły nie zawierające funktorów zdaniowych oraz sylogizmy skondycjonalizowane (c) z grupy 3. Do zdaniowych zostały włączone wszystkie reguły nie zawierające funktorów nazwowych. Tabela 6. Konwersje i ważne tryby fig. IIV wg grup tekstów, procenty
Tabela 7. Wszystkie reguły nazwowe wg grup tekstów, procenty
Tabela 8. Reguły zdaniowe wg grup tekstów, procenty
Tabela 9. Wszystkie reguły wg grup tekstów, procenty
Tabele te pozwalają na przeprowadzenie podziału wśród znalezionych reguł pod względem ich sensu logicznego. Po pierwsze, większość wszystkich reguł stanowią reguły nazwowe, czyli sylogizmy (71% wszędzie, 84% u sokratyków). Spośród reguł nazwowych większość stanowią tryby posługujące się czterema klasycznymi funktorami (⊆, ∥, ∦, ⊈, czyli scholastyczne a, e, i, o; odpowiednio: 53% i 57%) na tryby używające przynajmniej jednego z pozostałych pięciu funktorów nazwowych (lub funktora specyficznego) przypada 47% (42% u sokratyków). Spośród tych pierwszych tylko 21% to tryby o ilości przesłanek różnej od dwóch. Tak więc, wprawdzie klasyczne, Arystotelesowe sylogizmy dwuprzesłankowe (bez figury IV) stanowią tylko odpowiednio 29% (37%) wszystkich znalezionych reguł, to stanowią one największą i najjednorodniejszą grupę, mogą być więc śmiało nazwane logiką par excellence. Dodać jeszcze należy, że ważne tryby fig. I (sylogizmy doskonałe Arystotelesa) stanowią 63% (67%) wszystkich, zaś sam tryb barbara 42% (48%). Należy zrewidować wcześniejsze uwagi o proporcji trybów standardowych do trybów z przestawieniem przesłanek. Widać bowiem niezwykle wyraźnie, że w fig. I, gdzie stosunek ten wynosił 45:60, podczas gdy dla trybu barbara wynosi on 24:32 (3:4, a więc tyle samo), to dla trybu celarent aż 4:16 (1:4). W fig. II, gdzie ogólnie było 38:27, dla trybu cesare jest 5:12 (1,7:4), a dla camestres 15:6 (4:1,6). Można więc podsumować, że niezależnie od układu terminów, proporcja układu aee (⊆∥∥) do eae (∥⊆∥) wynosi 43:15, czyli 4:1,4. Z logiki czysto zdaniowej, która obejmuje 22% (12% u sokratyków) wszystkich reguł, należy zwrócić uwagę przede wszystkim na logikę implikacyjno-negacyjną, która stanowi 72% (77%). Mniejsza jej część to rachunek czystej implikacji: reguła odrywania to odpowiednio 19% i 21%, a przechodniość implikacji 4% (5%) wszystkich reguł zdaniowych. Reszta, a zarazem połowa wszystkich reguł zdaniowych to różne formy dowodzenia niewprost. Składają się na nie: kontrapozycja (np. α→β ⊢ ~β→~α), reguła dowodzenia niewprost (np. α→β, ~β ⊢ ~α), czy wreszcie dowód niewprost (np. (α, Γ ⊢ β), ~β |- ~α); w regułach tych miejsce może zmieniać negacja, można je też rozbudowywać o przechodniość implikacji (np. α→β, β→~γ, γ ⊢ ~α). Wśród różnych form dowodzenia niewprost ważniejszy od podziału na kontrapozycję, regułę dowodzenia niewprost i dowody niewprost jest podział na dowodzenie słabe (formuły zanegowanej) i mocne (formuły pozytywnej). Stosunek ilości reguł obalających (z negacją we wniosku) do reguł mocnych wynosi 46:6 (odpowiednio 19:1 u sokratyków). 5. Ilość przesłanek w regułachTabela 10.: Ilość przesłanek w regułach wg grup tekstów, procenty
Jak widać, reguły dwuprzesłankowe stanowią prawie 2/3 ogólnej liczby reguł (62,4% dla wszystkich, 67,1% dla sokratyków). Poza regułami trójprzesłankowymi (17,9% i 18,3% odpowiednio), jednoprzesłankowymi (9,6% i 6,5%) oraz czteroprzesłankowymi (5,8% i 5,3%), żaden inny typ nie przekracza progu jednego procenta (w sumie mają 2,1% i 2,8%). 6. Częstość występowania funktorów w regułachTabela 11. Częstość występowania funktorów w regułach wg grup tekstów, procenty
Spośród dwuargumentowych funktorów zdaniotwórczych od argumentów nazwowych najpopularniejszy zdecydowanie jest funktor ⊆ (tradycyjne a): występuje w 65,6% reguł (78,0% u sokratyków). Po nim następują: ∥ (tradycyjne e): 31,8% (32,3%), = (nie występuje w sylogistyce tradycyjnej): 16,7% (15,8%), ∦ (tradycyjne i): 4,9% (4,3%), ⊈ (tradycyjne o): 4,5% (5,0%) oraz ≠ (nie występuje w sylogistyce tradycyjnej): 2,8% (3,1%). Wykorzystując informacje o współwystępowaniu funktorów z tabeli 27. możemy stwierdzić, że jakiś tradycyjny funktor ogólny (⊆ lub ∥) występuje w sumie w 412 z 468 reguł (88%), zaś szczegółowy (⊈ lub ∦) w 39 (8%). Z kolei funktory twierdzące (⊆ lub ∦) występują w 316 regułach (68%), a przeczące (∥ lub ⊈) w 164 (35%). Nietradycyjne ≠/≠: 89 (19%). Z innych funktorów nazwowych należy wymienić negację nazwową (dopełnienie), występującą w 8,8% reguł (u sokratyków w 9,9%) oraz koniunkcję (iloczyn mnogościowy): 4,9% (5,6%) i alternatywę (sumę mnogościową): 4,7% (2,8%). Którakolwiek z dwóch ostatnich występuje w 8,3% wszystkich reguł. Spośród funktorów od argumentów zdaniowych najpopularniejsza jest implikacja (29,5% i 14,0%) i negacja (16,9% i 8,7%). Pozostałe znajdują się łącznie w 8,8% (4,6%) reguł. Przy rozważaniu koniunkcji i alternatywy pamiętać jednak należy (podobnie zresztą w przypadku koniunkcji i alternatywy nazwowej), że pominięte zostały użycia reguł dołączania alternatywy (np. α ⊢ α∨β) i opuszczania koniunkcji (np. α∧β ⊢ α), jako że niezwykle trudno rozróżnić tekst, który ma być sformalizowany np. na sposób α∧β ⊢ α od tego, którego właściwą formalizacją jest α, β ⊢ α (w niektórych formalizacjach dedukcji naturalnej przyjmuje się zresztą na mocy konwencji, że te dwa zapisy są równoważne). W 7,1% (8,4%) reguł znajduje się też funktor specyficzny, który prawie zawsze jest funktorem nazwotwórczym od argumentu nazwowego (raz tylko, u Herodota, są to dwie stałe matematyczne: 90 dni i 3 miesiące). 7. Współwystępowanie funktorówTabela 12. Prawdopodobieństwo (w %) wystąpienia funktora z lewej strony tabeli przy założeniu, że w danej figurze jest funktor z nagłówka tabeli
8. Ilość różnych funktorów w regułachTabela 13. Ilość różnych funktorów w regułach wg grup tekstów, procenty
Brać pod uwagę należy w zasadzie wyłącznie reguły o 13 różnych funktorach (tylko w 6% przypadków może być ich więcej). |