Summary: The Pre-Aristotelian Formal Logic Część I - Logika formalna przed Arystotelesem
Część II - Katalog przedarystotelesowych fragmentów logicznych I. Fragmenta prearistotelicorum
|
Marek Jerzy. Minakowski, Prehistoria logiki formalnej I. Fragmenta prearistotelicorum6. Katalog fragmentów logicznych znalezionych w pismach prearystotelików105. Platon, Eutydem 300a15Eutydem skłania Ktezippa do przyznania, że suknie mogą widzieć. Eutydem, Ktezippos; Sokrates jako narrator: 300a1Πότερον δὲ ὁρῶσιν, ἔϕη ὁ Εὐϑύδημος, καὶ Σκύϑαι τε καὶ 2οἱ ἄλλοι ἄνϑρωποι τὰ δυνατὰ ὁρᾶν ἢ τὰ ἀδύνατα; Τὰ 3δυνατὰ δήπου. Οὐκοῦν καὶ σύ, ἔϕη; Κἀγώ. ῾Ορᾷς οὖν 4τὰ ἡμέτερα ἱμάτια; Ναί. Δυνατὰ οὖν ὁρᾶν ἐστὶν ταῦτα. 5῾Υπερϕυώς, ἔϕη ὁ Κτήσιππος. Τί δέ; ἦ δ' ὅς. Μηδέν. 1. ὁρῶσιν [ ] οἱ [ ] ἄνϑρωποι τὰ δυνατὰ ὁρᾶν (300a12) ὁρώμενα ⊆ δυνατὰ ὁρᾶν widziane ⊆ obdarzone wzrokiem Zał. 2. ῾Ορᾷς [ ] τὰ ἡμέτερα ἱμάτια (300a34) ἱμάτια ⊆ ὁρώμενα suknie ⊆ widziane Zał. 3. Δυνατὰ οὖν ὁρᾶν ἐστὶν ταῦτα (300a4) ἱμάτια ⊆ δυνατὰ ὁρᾶν suknie ⊆ obdarzone wzrokiem 1., 2., R1.1.1.2 Przez obdarzone wzrokiem spróbowałem przetłumaczyć greckie τὰ δυνατὰ ὁρᾶν, co może oznaczać zarówno mogące być widziane, jak i mogące widzieć; w pierwszym sensie obdarzone wzrokiem byłoby to, na co pada wzrok, w drugim to, co dysponuje wzrokiem. Ani Witwickiemu, ani Elzenbergowi i Krońskiej nie udało się nic wymyślić lepszego. (Witwicki) A czy i Scytowie powiada Eutydem i inni ludzie też widzą takie rzeczy, które mogą widzieć, czy też takie, co do których to jest niemożliwością? Takie, które mogą widzieć, oczywiście. Nieprawdaż? I ty też tak samo? I ja też. Więc ty widzisz nasze suknie? Tak. Więc one mogą widzieć? I to pierwszorzędnie powiedział Ktezippos. A co mianowicie? powiada. Nic. (Jowett) And do the Scythians and others see that which has the quality of vision, or that which has not? said Euthydemus. That which has the quality of vision clearly. And you also see that which has the quality Of vision? he said. Yes, I do. Then do you see our garments? Yes. Then our garments have the quality of vision. They can see to any extent, said Ctesippus. What can they see? Nothing. |