Summary: The Pre-Aristotelian Formal Logic Część I - Logika formalna przed Arystotelesem
Część II - Katalog przedarystotelesowych fragmentów logicznych I. Fragmenta prearistotelicorum
|
Marek Jerzy. Minakowski, Prehistoria logiki formalnej I. Fragmenta prearistotelicorum6. Katalog fragmentów logicznych znalezionych w pismach prearystotelików117. Platon, Gorgiasz 474c4d2Sokrates dowiaduje się od Polosa, że o ile czynienie niesprawiedliwości (krzywdzenie) jest brzydsze od jego doznawania (doznawania krzywdy), to wcale nie jest gorsze. Sokrates, Polos: 474c4ΣΩ. Λέγε δή μοι, ἵν' εἰδῇς, ὥσπερ ἂν εἰ ἐξ ἀρχῆς σε 5ἠρώτων· πότερον δοκεῖ σοι, ὦ Πῶλε, κάκιον εἶναι, τὸ 6ἀδικεῖν ἢ τὸ ἀδικεῖσϑαι; ΠΩΛ. Τὸ ἀδικεῖσϑαι ἔμοιγε. 7ΣΩ. Τί δὲ δή; αἴσχιον πότερον τὸ ἀδικεῖν ἢ τὸ ἀδικεῖσϑαι; 8ἀποκρίνου. ΠΩΛ. Τὸ ἀδικεῖν. ΣΩ. Οὐκοῦν καὶ κάκιον, 9εἴπερ αἴσχιον. ΠΩΛ. ῞Ηκιστά γε. ΣΩ. Μανϑάνω· οὐ d1ταὐτὸν ἡγῇ σύ, ὡς ἔοικας, καλόν τε καὶ ἀγαϑὸν καὶ κακὸν 2καὶ αἰσχρόν. ΠΩΛ. Οὐ δῆτα. 1. δοκεῖ σοι [ ] κάκιον εἶναι, τὸ ἀδικεῖν ἢ τὸ ἀδικεῖσϑαι; (474c5) τὸ ἀδικεῖσϑαι (474c6) τὸ ἀδικεῖσϑαι τοῦ ἀδικεῖν ⊆ κάκιον krzywdzenie od krzywdy ⊆ gorsze Zał. 2. αἴσχιον πότερον τὸ ἀδικεῖν ἢ τὸ ἀδικεῖσϑαι; (474c7) Τὸ ἀδικεῖν (474c8) τὸ ἀδικεῖσϑαι τοῦ ἀδικεῖν ∥ αἴσχιον krzywdzenie od krzywdy ∥ brzydsze Zał. 3. οὐ ταὐτὸν [ ] καλόν τε καὶ ἀγαϑὸν καὶ κακὸν καὶ αἰσχρόν (474c9d2) αἴσχιον ≠ κάκιον brzydsze ≠ gorsze 1., 2., R1.3.7.1 (Siwek) Sokrates: Powiedz mi zatem, a będziesz wiedział, jakbym cię od początku zaczął pytać: co z dwojga wydaje ci się, Polosie, gorsze popełnić niesprawiedliwość czy ją znosić? Polos: Wydaje mi się, że znosić. Sokrates: A co jest szpetniejsze? Czy popełnić niesprawiedliwość, czy ją znosić? Odpowiedz. Polos: Popełnić niesprawiedliwość. Sokrates: A zatem, jeśli szpetniejsze, to i gorsze? Polos: Wcale nie. Sokrates: Rozumiem; jak się wydaje, nie uważasz, by tym samym było dobro i piękno, szpetota i zło. Polos: Nie, wcale. (Jowett) Soc. Tell me, then, and you will know, and let us suppose that I am beginning at the beginning: which of the two, Polus, in your opinion, is the worst? to do injustice or to suffer? Pol. I should say that suffering was worst. Soc. And which is the greater disgrace? Answer. Pol. To do. Soc. And the greater disgrace is the greater evil? Pol. Certainly not. Soc. I understand you to say, if I am not mistaken, that the honourable is not the same as the good, or the disgraceful as the evil? Pol. Certainly not. |