Summary: The Pre-Aristotelian Formal Logic Część I - Logika formalna przed Arystotelesem
Część II - Katalog przedarystotelesowych fragmentów logicznych I. Fragmenta prearistotelicorum
|
Marek Jerzy. Minakowski, Prehistoria logiki formalnej I. Fragmenta prearistotelicorum6. Katalog fragmentów logicznych znalezionych w pismach prearystotelików132. Platon, Hippiasz mniejszy 365d6366a8Dobrze kłamać może tylko człowiek mądry. Sokrates, Hippiasz: 365d6ΣΩ. Τοὺς ψευδεῖς λέγεις οἷον ἀδυνάτους τι ποιεῖν, ὥσπερ 7τοὺς κάμνοντας, ἢ δυνατούς τι ποιεῖν; ΙΠ. Δυνατοὺς ἔγωγε 8καὶ μάλα σϕόδρα ἄλλα τε πολλὰ καὶ ἐξαπατᾶν ἀνϑρώπους. e1ΣΩ. Δυνατοὶ μὲν δή, ὡς ἔοικεν, εἰσὶ κατὰ τὸν σὸν λόγον καὶ 2πολύτροποι· ἦ γάρ; ΙΠ. Ναί. ΣΩ. Πολύτροποι δ' 3εἰσὶ καὶ ἀπατεῶνες ὑπὸ ἠλιϑιότητος καὶ ἀϕροσύνης, ἢ ὑπὸ 4πανουργίας καὶ ϕρονήσεώς τινος; ΙΠ. ῾Υπὸ πανουργίας 5πάντων μάλιστα καὶ ϕρονήσεως. ΣΩ. Φρόνιμοι μὲν ἄρα 6εἰσίν, ὡς ἔοικεν. ΙΠ. Ναὶ μὰ Δία, λίαν γε. ΣΩ. Φρόνι7μοι δὲ ὄντες οὐκ ἐπίστανται ὅτι ποιοῦσιν, ἢ ἐπίστανται; 8ΙΠ. Καὶ μάλα σϕόδρα ἐπίστανται· διὰ ταῦτα καὶ κακουρ9γοῦσιν. ΣΩ. ᾿Επιστάμενοι δὲ ταῦτα ἃ ἐπίστανται πότερον 10ἀμαϑεῖς εἰσιν ἢ σοϕοί; ΙΠ. Σοϕοὶ μὲν οὖν αὐτά γε ταῦτα, 366a1ἐξαπατᾶν. 2ΣΩ. ῎Εχε δή· ἀναμνησϑῶμεν τί ἐστιν ὃ λέγεις. τοὺς 3ψευδεῖς ϕῂς εἶναι δυνατοὺς καὶ ϕρονίμους καὶ ἐπιστήμονας 4καὶ σοϕοὺς εἰς ἅπερ ψευδεῖς; ΙΠ. Φημὶ γὰρ οὖν 5ΣΩ. ῎Αλλους δὲ τοὺς ἀληϑεῖς τε καὶ ψευδεῖς, καὶ ἐναντιω6τάτους ἀλλήλοις; ΙΠ. Λέγω ταῦτα. ΣΩ. Φέρε δή· τῶν 7μὲν δυνατῶν τινες καὶ σοϕῶν, ὡς ἔοικεν, εἰσὶν οἱ ψευδεῖς 8κατὰ τὸν σὸν λόγον. ΙΠ. Μάλιστά γε. 1. Τοὺς ψευδεῖς λέγεις (365d6) δυνατούς (365d7) ψευδεῖς ⊆ δυνατοί fałszywi ⊆ zdolni Zał. 2. Δυνατοὶ μὲν δή, ὡς ἔοικεν, εἰσὶ κατὰ τὸν σὸν λόγον καὶ πολύτροποι (365e12) δυνατοί ⊆ πολύτροποι zdolni ⊆ obrotni Zał. 3. Πολύτροποι (365e2) ϕρόνιμοι μὲν ἄρα εἰσίν (365e56) πολύτροποι ⊆ ϕρόνιμοι obrotni ⊆ rozsądni Zał. 4. Φρόνιμοι δὲ ὄντες [ ] ἐπίστανται (365e67) ϕρόνιμοι ⊆ ἐπιστάμενοι rozsądni ⊆ wiedzący Zał. 5. ᾿Επιστάμενοι [ ] εἰσιν [ ] σοϕοί (365e910) ἐπιστάμενοι ⊆ σοϕοί wiedzący ⊆ mądrzy Zał. 6. τοὺς ψευδεῖς ϕῂς εἶναι δυνατοὺς καὶ ϕρονίμους καὶ ἐπιστήμονας καὶ σοϕοὺς (366a24) ψευδεῖς ⊆ σοϕοί fałszywi ⊆ mądrzy 1., 2., 3., 4., 5., R1.1.1.11 (Witwicki) sokrates. Ludzie fałszywi, powiadasz, to niby niezdolni do zrobienia czegoś? hippiasz. Zdolni, mówię ci i to bardzo mocno do wielu różnych rzeczy, a między innymi do oszukiwania ludzi. sokrates. Zatem zdolni, zdaje się, będą wedle twego zdania i ludzie obrotni. Czy tak? hippiasz. Tak. sokrates. A oni są obrotni i oszukują z głupoty i nierozsądku, czy z szelmostwa i rozsądku pewnego? hippiasz. Z szelmostwa przede wszystkim i z rozsądku. sokrates. Więc są rozsądni, jak się zdaje? hippiasz. Tak; na Zeusa; i bardzo nawet! sokrates. A jeśli są rozsądni, to nie wiedzą, co robią, czy wiedzą? hippiasz. I bardzo dobrze wiedzą, i dlatego też źle robią. sokrates. A jeśli wiedzą to, co wiedzą, czy są głupcami, czy ludźmi mądrymi? hippiasz. Mądrzy są przecież, właśnie w tym, w oszukiwaniu. sokrates. Poczekajże; przypomnijmy sobie, co ty mówisz. Powiadasz, że ludzie fałszywi są zdolni i rozsądni, i mają wiedzę, i mądrzy są w tym, w czym są fałszywi? hippiasz. A powiadam przecież. sokrates. A ludzie prawdomówni i fałszywi są różni od siebie i skrajnie przeciwni jedni drugim? hippiasz. Mówię to. sokrates. Więc proszę cię; to ludzie fałszywi będą, wedle twego zdania, należeli chyba do zdolnych i mądrych. hippiasz. Ależ naturalnie |