Summary: The Pre-Aristotelian Formal Logic Część I - Logika formalna przed Arystotelesem
Część II - Katalog przedarystotelesowych fragmentów logicznych I. Fragmenta prearistotelicorum
|
Marek Jerzy. Minakowski, Prehistoria logiki formalnej I. Fragmenta prearistotelicorum6. Katalog fragmentów logicznych znalezionych w pismach prearystotelików143. Platon, Rzeczpospolita V 477e4478a2Mniemanie nie może być tym samym, co wiedza. Sokrates, Glaukon: 477e4᾿Αλλὰ μὲν δὴ ὀλίγον γε πρότερον ὡμολόγεις μὴ τὸ αὐτὸ 5εἶναι ἐπιστήμην τε καὶ δόξαν. 6Πῶς γὰρ ἂν, ἔϕη, τό γε ἀναμάρτητον τῷ μὴ ἀναμαρτήτῳ 7ταὐτόν τις νοῦν ἔχων τιϑείη; 8Καλῶς, ἦν δ' ἐγώ, καὶ δῆλον ὅτι ἕτερον ἐπιστήμης δόξα 478a1ὁμολογεῖται ἡμῖν. 2῞Ετερον. 1. ἐπιστήμη (477e5) ἀναμάρτητον (477e6) ἐπιστήμη ⊆ ἀναμάρτητον wiedza ⊆ nieomylne Zał. 2. δόξα (477e5) μὴ ἀναμάρτητον (477e6) δόξα ⊈ ἀναμάρτητον mniemanie ⊈ nieomylne Zał. 3. ἕτερον ἐπιστήμης δόξα (477e8) δόξα ≠ ἐπιστήμη mniemanie ≠ wiedza 1., 2., R1.3.10.1 (Witwicki) A prawda? Zgodziłeś się niedawno, że to nie jest to samo wiedza i mniemanie? A jakżeby mógł człowiek inteligentny uważać za jedno i to samo to, co nie może być mylne, i to, co może być mylne? To pięknie powiedziałem. I jasna rzecz, zgadzamy się, że mniemanie to coś innego niż wiedza. Coś innego. (Jowett) And yet you were acknowledging a little while ago that knowledge is not the same as opinion? Why, yes, he said: how can any reasonable being ever identify that which is infallible with that which errs? An excellent answer, proving, I said, that we are quite conscious of a distinction between them. Yes. |