Summary: The Pre-Aristotelian Formal Logic Część I - Logika formalna przed Arystotelesem
Część II - Katalog przedarystotelesowych fragmentów logicznych I. Fragmenta prearistotelicorum
|
Marek Jerzy. Minakowski, Prehistoria logiki formalnej I. Fragmenta prearistotelicorum6. Katalog fragmentów logicznych znalezionych w pismach prearystotelików145. Platon, Rzeczpospolita X 604a10b5Kolejny podział duszy na część poddającą się uczuciom i część rozumną. Sokrates, Glaukon: 604a10Οὐκοῦν τὸ μὲν ἀντιτείνειν διακελευόμενον λόγος καὶ νόμος b1ἐστίν, τὸ δὲ ἕλκον ἐπὶ τὰς λύπας αὐτὸ τὸ πάϑος; 2᾿Αληϑῆ. 3᾿Εναντίας δὲ ἀγωγῆς γιγνομένης ἐν τῷ ἀνϑρώπῳ περὶ τὸ 4αὐτὸ ἅμα, δύο ϕαμὲν αὐτὼ ἀναγκαῖον εἶναι. 5Πῶς δ' οὔ; 1. λόγος καὶ νόμος (604a10) τὸ [ ] ἀντιτείνειν διακελευόμενον (604a10) πεποιϑὸς λόγῳ καὶ νόμῳ ∥ λυποῦν posłuszne rozumowi i prawu ∥ cierpiące Zał. 2. τὸ πάϑος (604b1) τὸ [ ] ἕλκον ἐπὶ τὰς λύπας (604b1) πεποιϑὸς πάϑῳ ⊆ λυποῦν posłuszne bólowi ⊆ cierpiące Zał. 3. δύο ϕαμὲν αὐτὼ ἀναγκαῖον εἶναι (604b4) πεποιϑὸς πάϑῳ ∥ πεποιϑὸς λόγῳ καὶ νόμῳ posłuszne bólowi ∥ posłuszne rozumowi i prawu 1., 2., R1.2.4.6 Uwaga: przesłanki są dosłownie wyrażone: rozum i prawo nakazuje opierać się cierpieniu i ból wlecze do cierpień, ale znaczy to to samo, że posłuszne rozumowi i prawu opiera się cierpieniu i posłuszne bólowi cierpi, poniważ dowodzi się tu istnienia dwóch pierwiastków w duszy ludzkiej. (Witwicki) Nieprawdaż? to, co każe przeciwstawiać się cierpieniu to jest rozum i prawo, a to, co wlecze do cierpień to jest ból sam? Prawda. Więc kiedy się równocześnie w człowieku odzywają takie dwa przeciwne sobie popędy w związku z tą samą sprawą, to powiemy, że muszą w nim mieszkać jakieś dwa (przeciwne sobie) pierwiastki. Jakżeby nie? (Jowett) There is a principle of law and reason in him which bids him resist, as well as a feeling of his misfortune which is forcing him to indulge his sorrow? True. But when a man is drawn in two opposite directions, to and from the same object, this, as we affirm, necessarily implies two distinct principles in him? Certainly. |