Summary: The Pre-Aristotelian Formal Logic Część I - Logika formalna przed Arystotelesem
Część II - Katalog przedarystotelesowych fragmentów logicznych I. Fragmenta prearistotelicorum
|
Marek Jerzy. Minakowski, Prehistoria logiki formalnej I. Fragmenta prearistotelicorum6. Katalog fragmentów logicznych znalezionych w pismach prearystotelików23. Ksenofont, Wspomnienia o Sokratesie IV, 6,8Sokrates dowodzi Eutydemowi, że dobro, podobnie jak pożytek, jest pojęciem relatywnym. IV, VI, 8῏Αρ' οὒν, ὦ Εὐϑύδημε, καὶ τἀγαϑὸν οὕτω ζητητέον ἐστί; Πῶς; ἔϕη. Δοκεῖ σοι τὸ αὐτὸ πᾶσιν ὠϕέλιμον εἶναι; Οὐκ ἔμοιγε. Τί δέ; τὸ ἄλλῳ ὠϕέλιμον οὐ δοκεῖ σοι ἐνίοτε ἄλλῳ βλαβερὸν εἶναι; Καὶ μάλα, ἔϕη. ῎Αλλο δ' ἄν τι ϕαίης ἀγαϑὸν εἶναι ἢ τὸ ὠϕέλιμον; Οὐκ ἔγωγ', ἔϕη. Τὸ ἄρα ὠϕέλιμον ἀγαϑόν ἐστιν ὅτῳ ἂν ὠϕέλιμον ᾖ; Δοκεῖ μοι, ἔϕη. 1. τὸ ἄλλῳ ὠϕέλιμον οὐ δοκεῖ σοι ἐνίοτε ἄλλῳ βλαβερὸν εἶναι (IV, 6,8) ὠϕέλιμον ⊆ ἄλλῳ, ἄλλῳ οὔ pożyteczne ⊆ pojęcie relatywne Zał. 2. Οὐκ (IV, 6,8) ἄλλο δ' ἄν τι ϕαίης ἀγαϑὸν εἶναι ἢ τὸ ὠϕέλιμον (IV, 6,8) ἀγαϑὸν ⊆ ὠϕέλιμον dobro ⊆ pożyteczne Zał. 3. Τὸ ἄρα ὠϕέλιμον ἀγαϑόν ἐστιν ὅτῳ ἂν ὠϕέλιμον ᾖ (IV, 6,8) ἀγαϑὸν ⊆ ἄλλῳ, ἄλλῳ οὔ dobro ⊆ pojęcie relatywne 1., 2., R1.1.1.2 (Joachimowicz) Nie sądzisz, Eutydemie, że w taki sam sposób należy roztrząsać pojęcie dobra? To znaczy, w jaki sposób? zapytał Eutydem. Wydaje ci się, że to samo dla wszystkich jest pożyteczne? Nic podobnego zaprzeczył Eutydem. Więc chyba sądzisz, że to, co dla jednego jest pożyteczne, dla drugiego bywa szkodliwe? Tak właśnie sądzę. Może skłonny byłbyś powiedzieć, że co innego jest dobro, a co innego to, co jest pożyteczne? Nigdy w świecie. Zatem to, co jest pożyteczne, zarazem jest dobre, o ile dla kogoś jest pożyteczne? Tak mi się zdaje. |