Summary: The Pre-Aristotelian Formal Logic Część I - Logika formalna przed Arystotelesem
Część II - Katalog przedarystotelesowych fragmentów logicznych I. Fragmenta prearistotelicorum
|
Marek Jerzy. Minakowski, Prehistoria logiki formalnej I. Fragmenta prearistotelicorum6. Katalog fragmentów logicznych znalezionych w pismach prearystotelików41. Platon, Fedon 106b23 & c9d2 & e14Dowód niezniszczalności duszy, wyrażony trzykrotnie: najpierw ogólnie (106b23), potem problematycznie (c9d2), wreszcie rekapitulacja (e14). Sokrates, Kebes: 106b2εἰ μὲν τό ἀϑάνατον καὶ ἀνώλεϑρόν ἐστιν, ἀδύνατον ψυχῇ, 3ὅταν ϑάνατος ἐπ' αὐτὴν ἴῃ, ἀπόλλυσϑαι [ ]. [ ] c9Οὐκοῦν καὶ νῦν περὶ τοῦ ἀϑανάτου, εἰ μὲν ἡμῖν ὁμολογεῖται 10καὶ ἀνώλεϑρον εἶναι, ψυχὴ ἂν εἴη πρὸς τῷ ἀϑάνατος εἶναι d1καὶ ἀνώλεϑρος· εἰ δὲ μή, ἄλλου ἂν δέοι λόγου. 2᾿Αλλ' οὐδὲν δεῖ, ἔϕη, τούτου γε ἕνεκα· [ ]. [ ] e1῾Οπότε δὴ τὸ ἀϑάνατον καὶ ἀδιάϕϑορόν ἐστιν, ἄλλο 2τι ψυχὴ ἤ, εἰ ἀϑάνατος τυγχάνει οὖσα, καὶ ἀνώλεϑρος 3ἂν εἴη; 4Πολλὴ ἀνάγκη. Najlepsza do formalizacji jest wersja druga (106c9d1): 1. περὶ τοῦ ἀϑάνατου [ ] ἡμῖν ὁμολογεῖται καὶ ἀνώλεϑρον εἶναι (106c910) ἀϑάνατον ⊆ ἀνώλεϑρον nieśmietelne ⊆ niezniszczalne Zał. 2. ψυχὴ [ ] πρὸς τῷ ἀϑάνατος εἶναι (106c10) ψυχή ⊆ ἀϑάνατον dusza ⊆ nieśmietelne Zał. 3. ψυχὴ ἂν εἴη (106c10) καὶ ἀνώλεϑρος (106d1) ψυχή ⊆ ἀνώλεϑρον dusza ⊆ niezniszczalne 1., 2., R1.1.1.2 (Legutko) Jeśli nie-śmiertelne jest również nie-zniszczalne, to niemożliwe, żeby wraz z przyjściem śmierci dusza ulegała zagładzie. [ ] [ ] A teraz weźmy przypadek nie-śmiertelnego. Jeśli zgodzimy się, że jest ono również niezniszczalne, to dusza nie będzie tylko «nie-śmiertelna», ale także niezniszczalna. Jeśli zaś na to się nie zgodzimy, to potrzebny będzie inny wywód. Nie będzie potrzebny odparł przynajmniej w tej kwestii. [ ] [ ] A jeśli nieśmiertelne jest również tym, co nie ulega zagładzie, to czy dusza, o ile okaże się nieśmiertelna, nie będzie też i niezniszczalna? Koniecznie. (Jowett) [ ] if the immortal is also imperishable, the soul when attacked by death cannot perish; [ ]. [ ] And the same may be said of the immortal: if the immortal is also imperishable, then the soul will be imperishable as well as immortal; but if not, some other proof of her imperishableness will have to be given. No other proof is needed, he said; [ ]. [ ] Seeing then that the immortal is indestructible, must not the soul, if she is immortal, be also imperishable? Most certainly. |