Summary: The Pre-Aristotelian Formal Logic Część I - Logika formalna przed Arystotelesem
Część II - Katalog przedarystotelesowych fragmentów logicznych I. Fragmenta prearistotelicorum
|
Marek Jerzy. Minakowski, Prehistoria logiki formalnej I. Fragmenta prearistotelicorum6. Katalog fragmentów logicznych znalezionych w pismach prearystotelików49. Platon, Teajtet 201b7c7Odrzucenie utożsamienia wiedzy z sądem prawdziwym. Sokrates, Teajtet: 201b7ΣΩ. Οὐκοκῦν ὅταν δικαίως πεισϑῶσιν δικασταὶ περὶ ὧν 8ἰδόντι μόνον ἔστιν εἰδέναι, ἄλλως δὲ μή, ταῦτα τότε ἐξ c1ἀκοῆς κρίνοντες, ἀληϑῆ δόξαν λαβόντες, ἄνευ ἐπιστήμης 2ἔκριναν, ὀρϑὰ πεισϑέντες, εἴπερ εὖ ἐδίκασαν; 3ΘΕΑΙ. Παντάπασι μὲν οὖν. 4ΣΩ. Οὐκ ἄν, ὦ ϕίλε, εἴ γε ταὐτὸν ἦν δόξα τε ἀληϑὴς 5καὶ δικαστήρια καὶ ἐπιστήμη, ὀρϑά ποτ' ἂν δικαστὴς 6ἄκρος ἐδόξαζεν ἄνευ ἐπιστήμης· νῦν δὲ ἔοικεν ἄλλο τι 7ἑκάτερον εἶναι. 1. τότε (201b8) ἀληϑῆ δόξαν λαβόντες, ἄνευ ἐπιστήμης ἔκριναν (201c12) δικαστὴς ἄνευ ἐπιστήμης ∦ ὀρϑῶς κρίνων sędzia bez wiedzy ∦ sądzący słusznie Zał. 2. εἴ [ ] ταὐτὸν ἦν δόξα τε ἀληϑὴς [ ] καὶ ἐπιστήμη (201c45), οὐκ ἄν (201c4) ὀρϑά ποτ' ἂν δικαστὴς ἄκρος ἐδόξαζεν ἄνευ ἐπιστήμης (201c56) δόξα ἀληϑὴς = ἐπιστήμη → δικαστὴς ἄνευ ἐπιστήμης ∥ ὀρϑῶς κρίνων prawdziwe mniemanie = wiedza → sędzia bez wiedzy ∥ sądzący słusznie Zał. 3. νῦν δὲ ἔοικεν ἄλλο τι ἑκάτερον εἶναι (201c67) δόξα ἀληϑὴς ≠ ἐπιστήμη prawdziwe mniemanie ≠ wiedza 1., 2., R2.2.2 (Witwicki) Sokrates: Kiedy sędziom sprawiedliwy sąd zostanie wmówiony w sprawie, o której wiedzieć coś może jedynie tylko ten, który ją widział, i nikt inny i oni wtedy rzecz tylko ze słyszenia rozstrzygną, wówczas uchwycą i wydadzą sąd prawdziwy, ale bez wiedzy. Wmówiono im tylko słuszność, jeżeli dobrze rozstrzygnęli. Nieprawdaż? Teajtet: Zupełnie słusznie. Sokrates: Prawda, przyjacielu, gdyby jednym i tym samym był sąd prawdziwy i wiedza, to znakomity sędzia, sądząc słusznie, nigdy by się bez wiedzy nie obywał. Tymczasem zdaje się, że jedno będzie czymś innym i drugie. (Jowett) Soc. When, therefore, judges are justly persuaded about matters which you can know only by seeing them, and not in any other way, and when thus judging of them from report they attain a true opinion about them, they judge without knowledge and yet are rightly persuaded, if they have judged well. Theaet. Certainly. Soc. And yet, O my friend, if true opinion in law courts and knowledge are the same, the perfect judge could not have judged rightly without knowledge; and therefore I must infer that they are not the same. |