Summary: The Pre-Aristotelian Formal Logic Część I - Logika formalna przed Arystotelesem
Część II - Katalog przedarystotelesowych fragmentów logicznych I. Fragmenta prearistotelicorum
|
Marek Jerzy. Minakowski, Prehistoria logiki formalnej I. Fragmenta prearistotelicorum6. Katalog fragmentów logicznych znalezionych w pismach prearystotelików68. Platon, Uczta 204a8b5Wieszczka Diotyma tłumaczy Sokratesowi, że filozofią nie zajmują się ani mędrcy, ani głupcy, ale ci, którzy będąc pośrodku, pragną mądrości. Sokrates, Diotyma: 204a8Τίνες οὖν, ἔϕην ἐγώ, ὦ Διοτίμα, οἱ ϕιλοσοϕοῦντες, εἰ 9μήτε οἱ σοϕοὶ μήτε οἱ ἀμαϑεῖς; b1Δῆλον δή, ἔϕη, τοῦτό γε ἤδη καὶ παιδί, ὅτι οἱ μεταξὺ 2τούτων ἀμϕοτέρων, ὧν ἂν εἴη καὶ ὁ ῎Ερως. ἔστιν γὰρ δὴ τῶν 3καλλίστων ἡ σοϕία, ῎Ερως δ' ἐστὶν ἔρως περὶ τὸ καλόν, 4ὥστε ἀναγκαῖον ῎Ερωτα ϕιλόσοϕον εἶναι, ϕιλόσοϕον δὲ 5ὄντα μεταξὺ εἶναι σοϕοῦ καὶ ἀμαϑοῦς. 1. οἱ ϕιλοσοϕοῦντες (204a8) μήτε οἱ σοϕοὶ μήτε οἱ ἀμαϑεῖς (204a9) οἱ μεταξὺ τούτων ἀμϕοτέρων (204b12) ϕιλοσοϕὀς ⊆ μεταξὺ σοϕίας καὶ ἀμαϑείας ὄν miłośnik mądrości ⊆ będący pomiędzy mądrością a głupotą Zał. 2. ἔστιν γὰρ δὴ τῶν καλλίστων ἡ σοϕία (204b23) σοϕία ⊆ καλόν mądrość ⊆ piękno Zał. 3. ῎Ερως δ' ἐστὶν ἔρως περὶ τὸ καλόν (204b3) ῎Ερως ⊆ ἔρως καλοῦ Eros ⊆ miłośnik piękna Zał. 4. ὥστε ἀναγκαῖον ῎Ερωτα ϕιλόσοϕον εἶναι (204b4) ῎Ερως ⊆ ϕιλοσοϕός Eros ⊆ miłośnik mądrości 2., 3., R7.8 5. ἀναγκαῖον ῎Ερωτα (204b4) μεταξὺ εἶναι σοϕοῦ καὶ ἀμαϑοῦς (204b5) ῎Ερως ⊆ μεταξὺ σοϕίας καὶ ἀμαϑείας ὄν Eros ⊆ będący pomiędzy mądrością a głupotą 1., 4., R1.1.1.2 (Witwicki) Moja Diotymo powiadam a któż się w takim razie zajmuje filozofią, jeżeli mądry nie, a głupi także nie? To powiada nawet i dziecko rozumie, że ci, którzy są czymś pośrednim pomiędzy jednymi i drugimi. Do tych i Eros należy. Bo mądrość to rzecz niezaprzeczenie piękna, a Eros to miłość tego co piękne; przeto musi Eros być miłośnikiem mądrości, filozofem, a filozofem będąc, pośrodku jest pomiędzy mądrością i głupotą. (Jowett) But who then, Diotima, I said, are the lovers of wisdom, if they are neither the wise nor the foolish? A child may answer that question, she replied; they are those who are in a mean between the two; Love is one of them. For wisdom is a most beautiful thing, and Love is of the beautiful; and therefore Love is also a philosopher: or lover of wisdom, and being a lover of wisdom is in a mean between the wise and the ignorant. |