Summary: The Pre-Aristotelian Formal Logic Część I - Logika formalna przed Arystotelesem
Część II - Katalog przedarystotelesowych fragmentów logicznych I. Fragmenta prearistotelicorum
|
Marek Jerzy. Minakowski, Prehistoria logiki formalnej I. Fragmenta prearistotelicorum6. Katalog fragmentów logicznych znalezionych w pismach prearystotelików76. Platon, Alkibiades I 130a7c7Człowiek to dusza. Sokrates, Alkibiades: 130a7ΣΩ. Μὴ οὐ τριῶν ἕν γέ τι εἶναι τὸν ἄνϑρωπον. 8ΑΛ. Τίνων; 9ΣΩ. Ψυχὴν ἢ σῶμα ἢ συναμϕότερον, τὸ ὅλον τοῦτο. 10ΑΛ. Τί μήν; 11ΣΩ. ᾿Αλλὰ μὴν αὐτό γε τὸ τοῦ σώματος ἄρχον ὡμο12λογήσαμεν ἄνϑρωπον εἶναι; b1ΑΛ. ῾Ωμολογήσαμεν. 2ΣΩ. ῏Αρ' οὖν σῶμα αὐτὸ αὑτοῦ ἄρχει; 3ΑΛ. Οὐδαμῶς. 4ΣΩ. ῎Αρχεσϑαι γὰρ αὐτὸ εἴπομεν. 5ΑΛ. Ναί. 6ΣΩ. Οὐκ ἂν δὴ τοῦτό γε εἴη ὃ ζητοῦμεν. 7ΑΛ. Οὐκ ἔοικεν. 8ΣΩ. ᾿Αλλ' ἄρα τὸ συναμϕότερον τοῦ σώματος ἄρχει, καὶ 9ἔστι δὴ τοῦτο ἄνϑρωπος; 10ΑΛ. ῎Ισως δῆτα. 11ΣΩ. Πάντων γε ἥκιστα· μὴ γὰρ συνάρχοντος τοῦ ἑτέρου 12οὐδεμία που μηχανὴ τὸ συναμϕότερον ἄρχειν. 13ΑΛ. ᾿Ορϑῶς. c1ΣΩ. ᾿Επειδὴ δ' οὔτε σῶμα οὔτε τὸ συναμϕότερόν ἐστιν 2ἄνϑρωπος, λείπεται οἶμαι ἢ μηδὲν αὔτ' εἶναι, ἢ εἴπερ τί ἐστι, 3μηδὲν ἄλλο τὸν ἄνϑρωπον συμβαίνειν ἢ ψυχήν. 4ΑΛ. Κομιδῇ μὲν οὖν. 5ΣΩ. ῎Ετι οὖν τι σαϕέστερον δεῖ ἀποδειχϑῆναί σοι ὅτι ἡ 6ψυχή ἐστιν ἄνϑρωπος; 7ΑΛ. Μὰ Δία, ἀλλ' ἱκανῶς μοι δοκεῖ ἔχειν. 1. τριῶν ἕν γέ τι εἶναι τὸν ἄνϑρωπον (130a7) ψυχὴν ἢ σῶμα ἢ συναμϕότερον, τὸ ὅλον τοῦτο (130a9) ἄνϑρωπος ⊆ ψυχή ∪ σῶμα ∪ συναμϕότερον, τὸ ὅλον τοῦτο człowiek ⊆ dusza ∪ ciało ∪ całość złożona z obu Zał. 2. αὐτό γε τὸ τοῦ σώματος ἄρχον ὡμολογήσαμεν ἄνϑρωπον εἶναι (130a1112) ἄνϑρωπος ⊆ σώματος ἄρχον człowiek ⊆ rządzące ciałem Zał. 3. Οὐδαμῶς (130b3) σῶμα αὐτὸ αὑτοῦ ἄρχει (130b2) σῶμα ∥ σώματος ἄρχον ciało ∥ rządzące ciałem Zał. 4. Οὐκ ἂν δὴ τοῦτό γε εἴη ὃ ζητοῦμεν (130b6) ἄνϑρωπος ∥ σῶμα człowiek ∥ ciało 2., 3., R1.2.4.3 5. τὸ συναμϕότερον τοῦ σώματος [οὐκ] ἄρχει (130b8) συναμϕότερον, τὸ ὅλον τοῦτο ∥ σώματος ἄρχον całość złożona z obu ∥ rządzące ciałem Zał. 6. [οὐκ] ἔστι δὴ τοῦτο ἄνϑρωπος (130b9) ἄνϑρωπος ∥ συναμϕότερον, τὸ ὅλον τοῦτο człowiek ∥ całość złożona z obu 2., 5., R1.2.4.3 7. μηδὲν ἄλλο τὸν ἄνϑρωπον συμβαίνειν ἢ ψυχήν (130c3) ἄνϑρωπος ⊆ ψυχή człowiek ⊆ dusza 1., 4., 6., R1.3.8.7 (Regner) Sokrates: O tym, że człowiek jest czymś jednym z trzech. Alkibiades: Z których? Sokrates: Człowiek jest mianowicie już to duszą, już to ciałem, już to całością złożoną z obu. Alkibiades: Z pewnością. Sokrates: Zgodziliśmy się jednak, że człowiekiem jest w rzeczywistości to właśnie, co włada ciałem? Alkibiades: Zgodziliśmy się. Sokrates: Czy więc samo ciało włada samym sobą? Alkibiades: Żadną miarą. Sokrates: Mówiliśmy bowiem, że ono jest podwładne. Alkibiades: Tak. Sokrates: Ono nie jest przeto tym, czego szukamy. Alkibiades: Nie wydaje się. Sokrates: Lecz czy to, co złożone z obojga, włada ciałem i czy ono właśnie jest człowiekiem? Alkibiades: Prawdopodobnie. Sokrates: Wręcz przeciwnie. Albowiem jeżeli jedno z dwóch nie sprawuje władzy, to żadne przemyślne zespolenie nie daje temu, co złożone z obojga, mocy władania. Alkibiades: To prawda. Sokrates: Skoro więc ani ciało, ani to, co złożone z obojga, nie jest człowiekiem, pozostaje jak sądzę że albo człowiek jest wręcz niczym, albo jeżeli jest czymś, to człowiek nie jest niczym więcej, jak duszą. Alkibiades: Z całą pewnością. Sokrates: Czy ci więc trzeba jeszcze jaśniejszego dowodu, że dusza jest człowiekiem? Alkibiades: Na Zeusa, wydaje mi się, że to przecież wystarcza. |