Summary: The Pre-Aristotelian Formal Logic Część I - Logika formalna przed Arystotelesem
Część II - Katalog przedarystotelesowych fragmentów logicznych I. Fragmenta prearistotelicorum
|
Marek Jerzy. Minakowski, Prehistoria logiki formalnej I. Fragmenta prearistotelicorum6. Katalog fragmentów logicznych znalezionych w pismach prearystotelików78. Platon, Alkibiades II 139a13c2Brak rozwagi jest tożsamy z szaleństwem. Sokrates, Alkibiades: 139a13ΣΩ. Εἰ δοκεῖ σοι οἷόν τε εἶναι ἢ ϕρόνιμον ἢ ἄϕρονα, ἢ 14ἔστι τι διὰ μέσου τρίτον πάϑος, ὃ ποιεῖ τὸν ἄνϑρωπον μήτε b1ϕρόνιμον μήτε ἄϕρονα; 2ΑΛ. Οὐ δῆτα. 3ΣΩ. ᾿Ανάγκη ἄρ' ἐστὶ τὸ ἕτερον τούτων πεπονϑέναι. 4ΑΛ. ῎Εμοιγε δοκεῖ. 5ΣΩ. Οὐκοῦν μέμνησαι ὁμολογήσας ὑπεναντίον εἶναι 6μανίαν ϕρονήσει; 7ΑΛ. ῎Εγωγε. 8ΣΩ. Οὐκοῦν καὶ μηδὲν εἶναι διὰ μέσου τρίτον πάϑος, 9ὃ ποιεῖ τὸν ἄνϑρωπον μήτε ϕρόνιμον μήτε ἄϕρονα εἶναι; 10ΑΛ. ῾Ωμολόγησα γάρ. 11ΣΩ. Καὶ μὴν δύο γε ὑπεναντία ἑνὶ πράγματι πῶς ἂν εἴη; 12ΑΛ. Οὐδαμῶς. c1ΣΩ. ᾿Αϕροσύνη ἄρα καὶ μανία κινδυνεύει ταὐτὸν εἶναι. 2ΑΛ. Φαίνεται. 1. ὁμολογήσας ὑπεναντίον εἶναι μανίαν ϕρονήσει (139b56) μανία ὑπεναντίον ϕρονήσει ἐστι szaleństwo jest przeciwieństwem rozwagi Zał. 2. μηδὲν εἶναι διὰ μέσου τρίτον πάϑος, ὃ ποιεῖ τὸν ἄνϑρωπον μήτε ϕρόνιμον μήτε ἄϕρονα εἶναι (139b89) ἀϕροσύνη ὑπεναντίον ϕρονήσει ἐστι nierozwaga jest przeciwieństwem rozwagi Zał. 3. δύο γε ὑπεναντία ἑνὶ πράγματι πῶς ἂν εἴη (139b11) x ὑπεναντίον y ἐστι ∧ z ὑπεναντίον y ἐστι → x = z x jest przeciwieństwem y ∧ z jest przeciwieństwem y → x = z Zał. 4. ᾿Αϕροσύνη ἄρα καὶ μανία κινδυνεύει ταὐτὸν εἶναι (139c1) ἀϕροσύνη = μανία nierozwaga = szaleństwo 1., 2., 3., R2.3.3 (Regner) Sokrates: Czy ci się wydaje, że się jest albo rozważnym, albo nierozważnym? Czy może istnieje jako coś pośredniego trzeci stan, który sprawia, że człowiek nie jest ani rozważny, ani nierozważny? Alkibiades: Nie istnieje. Sokrates: Koniecznie więc przysługuje jedno z obojga. Alkibiades: Tak mi się przynajmniej zdaje. Sokrates: Czy przypominasz sobie, że przyznałeś, iż szaleństwo jest zaprzeczeniem rozwagi? Alkibiades: Przyznałem. Sokrates: A także, iż nie istnieje jako coś pośredniego trzeci stan, który by sprawiał, że człowiek nie jest ani rozważny, ani nierozważny? Alkibiades: Owszem, zgodziłem się. Sokrates: Jak to jednak możliwe, ażeby dwie rzeczy były zaprzeczeniem jednej? Alkibiades: Żadną miarą. Sokrates: A więc nierozwaga i szaleństwo są chyba czymś jednym i tym samym? Alkibiades: Tak się okazuje. |