Summary: The Pre-Aristotelian Formal Logic Część I - Logika formalna przed Arystotelesem
Część II - Katalog przedarystotelesowych fragmentów logicznych I. Fragmenta prearistotelicorum
|
Marek Jerzy. Minakowski, Prehistoria logiki formalnej I. Fragmenta prearistotelicorum6. Katalog fragmentów logicznych znalezionych w pismach prearystotelików82. Platon, Charmides 159d412Sokrates dowodzi Krytiaszowi, że rozwaga nie wiąże się ze spokojem. Sokrates, Krytiasz: 159d4Φαίνεται ἄρα ἡμῖν, ἔϕην ἐγώ, κατά γε τὸ σῶμα οὐ τὸ 5ἡσύχιον, ἀλλὰ τὸ τάχιστον καὶ ὀξύτατον κάλλιστον ὄν. 6ἦ γάρ; 7Πάνυ γε. 8῾Η δέ γε σωϕροσύνη καλόν τι ἦν; 9Ναί. 10Οὐ τοίνυν κατά γε τὸ σῶμα ἡ ἡσυχιότης ἂν ἀλλ' ἡ 11ταχυτὴς σωϕρονέστερον εἴη, ἐπειδὴ καλὸν ἡ σωϕροσύνη. 12῎Εοικεν, ἔϕη. 1. οὐ τὸ ἡσύχιον [ ] κάλλιστον ὄν (159d45) ἡσυχιότης ⊈ καλόν spokój ⊈ piękne Zał. 2. ῾Η [ ] σωϕροσύνη καλόν τι ἦν (159d8) σωϕροσύνη ⊆ καλόν rozwaga ⊆ piękne Zał. 3. Οὐ [ ] ἡ ἡσυχιότης ἂν [ ] σωϕρονέστερον εἴη (159d1011) ἡσυχιότης ⊈ σωϕροσύνη spokój ⊈ rozwaga 1., 2., R1.2.5.2 (Witwicki) Więc nam się wydaje powiedziałem że przynajmniej co do ciała to nie: spokój, tylko jak największa szybkość i ostrość jest czymś najpiękniejszym. Czy tak? Tak jest. A rozwaga to coś pięknego? Tak. Zatem, przynajmniej co do ciała, to nie spokój, ale szybkość będzie raczej wyższym stopniem rozwagi, skoro czymś pięknym jest rozwaga. Zdaje się, że tak powiada. (Jowett) Then, I said, in all bodily actions, not quietness, but the greatest agility and quickness, is noblest and best? Yes, certainly. And is temperance a good? Yes. Then, in reference to the body, not quietness, but quickness will be the higher degree of temperance, if temperance is a good? True, he said. |