Summary: The Pre-Aristotelian Formal Logic Część I - Logika formalna przed Arystotelesem
Część II - Katalog przedarystotelesowych fragmentów logicznych I. Fragmenta prearistotelicorum
|
Marek Jerzy. Minakowski, Prehistoria logiki formalnej I. Fragmenta prearistotelicorum8. Dodatek 2.: fragmenty logiczne w pismach pseudoplatońskich303. Pseudo-Platon, Syzyf 390d6e8Sokrates sofistycznie pokazuje niemożliwość obradowania. Sokrates, Syzyf: 390d6ΣΩ. Εἰπὲ δή μοι· οὐχ ἅπαντες οἵ τε εὖ βουλευόμενοι καὶ 7οἱ κακῶς περὶ μελλόντων τινῶν ἔσεσϑαι βουλεύονται; 8ΣΙ. Πάνυ γε. ΣΩ. ῎Αλλο τι οὖν ἢ τὰ μέλλοντα οὔπω ἐστίν; 9ΣΙ. Οὐ γὰρ δή. ΣΩ. Εἰ γὰρ εἴη, οὐκ ἂν ἔτι δήπου μέλλοι e1ἔσεσϑαι, ἀλλ' εἴη ἂν ἤδη. ἦ γάρ; ΣΙ. Ναί. ΣΩ. Οὐκοῦν 2εἰ μήπω ἐστίν, οὕτως οὐδὲ γέγονε τὰ μὴ ὄντα; ΣΙ. Οὐ γάρ. 3ΣΩ. Οὐκοῦν εἰ μήπω μηδὲ γέγονεν, οὔπω οὐδὲ ϕύσιν ἔχει 4οὐδεμίαν αὐτῶν; ΣΙ. Οὐ γὰρ οὖν. ΣΩ. ῎Αλλο τι οὖν ἢ οἵ 5τε εὖ βουλευόμενοι καὶ οἱ κακῶς ἅπαντες βουλεύονται περὶ 6πραγμάτων οὔτε ὄντων οὔτε γεγενημένων οὔτε ϕύσιν 7οὐδεμίαν ἐχόντων, ὅταν περὶ τῶν μελλόντων βουλεύωνται; 8ΣΙ. Φαίνονταί γε. 1. ἅπαντες [ ] βουλευόμενοι [ ] περὶ μελλόντων τινῶν ἔσεσϑαι βουλεύονται (390d67) περί τινος βουλευόμενοι βουλευόμενοι ⊆ μέλλοντα ἔσεσϑαι przedmiot obradowania ⊆ mające zaistnieć Zał. 2. τὰ μέλλοντα οὔπω ἐστίν (390d8) μέλλοντα ἔσεσϑαι ∥ ὄντα mające zaistnieć ∥ istniejące 3., R1.1.3 3. εἰ γὰρ εἴη, οὐκ ἂν ἔτι δήπου μέλλοι ἔσεσϑαι (390d9e1) ὄντα ∥ μέλλοντα ἔσεσϑαι istniejące ∥ mające zaistnieć Zał. 4. εἰ μήπω ἐστίν [ ] οὐδὲ γέγονε (390e2) ¬ ὄντα ∥ γεγονότα ¬ istniejące ∥ powstałe Zał. 5. εἰ μήπω μηδὲ γέγονεν [ ] οὐδὲ ϕύσιν ἔχει οὐδεμίαν αὐτῶν (390e34) ¬ γεγονότα ∥ ϕύσιν ἔχοντα ¬ powstałe ∥ mające naturę Zał. 6. οἵ [ ] βουλευόμενοι [ ] ἅπαντες βουλεύονται περὶ πραγμάτων [ ] οὔ [ ] ϕύσιν οὐδεμίαν ἐχόντων (390e47) περί τινος βουλευόμενοι βουλευόμενοι ⊆ ¬ ϕύσιν ἔχοντα przedmiot obradowania ⊆ ¬ mające naturę 1., 2., 3., 4., R1.3.5.11 (Regner) Sokrates: No, to mi powiedz: Czy wszyscy, i ci, którzy radzą wybornie, i ci, którzy licho, radzą o pewnych rzeczach, które mają zaistnieć. Syzyf: Z całą pewnością. Sokrates: Czyżby więc rzeczy przyszłe już istniały? Syzyf: No, jeszcze nie. Sokrates: Bo gdyby istniały, to by nie miały dopiero zaistnieć, lecz byłyby już teraz. Nieprawdaż? Syzyf: Tak. Sokrates: A więc jeżeli jeszcze nie istnieją, to rzeczy nie istniejące nie powstały. Syzyf: No, bo nie. Sokrates: A więc jeżeli jeszcze nawet nie powstały, to one nie mają jeszcze żadnej natury. Syzyf: Rzeczywiście nie. Sokrates: Czyżby więc i ci, którzy radzą wybornie, i ci, którzy radzą licho, wszyscy obradują o rzeczach, które ani nie istnieją, ani nie powstały, ani nie mają żadnej natury, ponieważ oni by obradowali o rzeczach przyszłych. Syzyf: Tak się przynajmniej wydaje. |