Summary: The Pre-Aristotelian Formal Logic Część I - Logika formalna przed Arystotelesem
Część II - Katalog przedarystotelesowych fragmentów logicznych I. Fragmenta prearistotelicorum
|
Marek Jerzy. Minakowski, Prehistoria logiki formalnej I. Fragmenta prearistotelicorum8. Dodatek 2.: fragmenty logiczne w pismach pseudoplatońskich306. Pseudo-Platon, Eryksjasz 400e10401a7Sokrates relacjonuje, jak to definiował z Eryksjaszem, Kritiaszem i Erasistratosem pojęcie mienia. Eryksjasz pokazuje, że podana przez Sokratesa etymologiczna definicja: mienie (chrēma) używać (chrēsthai) jest zbyt szeroka. Prowadzi to do zawężenia definicji. Sokrates, Eryksjasz: 400e10῞Οσα μὲν ἄρα τυγχάνει χρήσιμα 11ὄντα ἡμῖν, ταῦτα χρήματα· καὶ ὅσα δ' ἀχρεῖα, ταῦτα δ' οὐ 12χρήματα. Πῶς οὖν, ἔϕη ὁ ᾿Ερυξίας ὑπολαβών, ὦ Σώκρατες; 401a1ἦ ἔστιν ὅτι χρώμεϑα πρὸς ἀλλήλους τῷ διαλέγεσϑαι καὶ τῷ 2βλάπτειν καὶ ἑτέροις πολλοῖς; ἆρα ἡμῖν ταῦτ' ἂν εἲη [τὰ] 3χρήματα; καὶ μὴν χρήσιμά γε ϕαίνεται ὄντα. οὐκ αὖ οὐδ' 4οὕτως ἐϕαίνετο ἡμῖν ὅτι ποτ' ἔστιν τὰ χρήματα. ὅτι μὲν γὰρ 5ἀνάγκη χρήσιμα εἶναι, ἐάνπερ μέλλῃ χρήματα ἔσεσϑαι, 6τοῦτο μὲν ἐκ πάντων ὡμολογεῖτο σχεδόν τι· ἀλλὰ ποῖα δὴ 7τῶν χρησίμων, ἐπειδή γε οὐ πάντα; 1. τῷ διαλέγεσϑαι καὶ τῷ βλάπτειν καὶ ἑτέροις πολλοῖς (401a12) [οὐκ] ἂν εἲη [τὰ] χρήματα (401a23) διαλέγεσϑαι κτλ. ∥ χρήματα mowa etc. ∥ mienie Zał. 2. τῷ διαλέγεσϑαι καὶ τῷ βλάπτειν καὶ ἑτέροις πολλοῖς (401a12) χρήσιμά [ ] ὄντα (401a3) διαλέγεσϑαι κτλ. ⊆ χρήσιμα mowa etc. ⊆ użyteczne Zał. 3. οὐκ αὖ οὐδ' οὕτως ἐϕαίνετο ἡμῖν ὅτι ποτ' ἔστιν τὰ χρήματα (401a34) χρήσιμα ⊈ χρήματα użyteczne ⊈ mienie 2., 3., R1.3.6 (Regner) A więc te rzeczy, które właśnie są nam użyteczne, są mieniem, te natomiast, które są bezużyteczne, nie są też mieniem. Jakże więc, Sokratesie? wtrącając się powiedział Eryksjasz Czy nie jest tak, że my posługujemy się jedni względem drugich mową, szkodzeniem i wielu innymi działaniami? Czy te działania miałyby stanowić dla nas mienie? Wszak wydaje się, że one są użyteczne. Jednakże wcale nie w tym widzimy istotę mienia. Niemal bowiem wszyscy się z tym zgadzają, że to, co ma być mieniem, musi być użyteczne. Lecz skoro nie wszystko użyteczne jest mieniem, to które z rzeczy użytecznych są mieniem? |